Sodor a víz

Elmúlt május elseje, ami nem azért fontos, mert túl vagyunk a munkátlanság ünnepén, hanem lejárt a Novellapályázat határideje is. Sajnos sanyarú mosollyal jegyzem meg, hogy nem érkezett értékelhető pályamű, kritika és támadás viszont annál több, amit képtelen vagyok haraggal kezelni, egyszerűen csak derülök egyet rajta és az élet megy tovább. Nem erőszak a disznótor - a disznó is megmondta, - ha nem, hát nem, ezentúl nem erőltetem a hasonló megmozdulásokat.
Régen posztoltam bejegyzést is, aminek az a legfőbb oka, hogy kegyetlenül lusta vagyok, és ha éppen aktív kedvemben talál a Jóisten, inkább kötök egy pár egyedi (gyk: tökéletesen használhatatlan) legyet vagy horgászni megyek. Gondoltam, pótolom a pótolnivalót, és ömlesztve rátok zúdítom néhány utóbbi túra történéseit.

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

Az utóbbi hónapokban állandó helyet kapott a kajakban egy ultrakönnyű kis pergető bot is. Ennek több oka is van: kajakból a rohanó Dráván kutya nehéz normálisan lengetni, ráadásul a halak is leragadtak valahol a középvízen, így szárazlegyezni, nedvesezni és (Mon dieu!) nimfázni képtelenség, marad a streamer, ami nem biztos, hogy kell nekik, illetve jóval nehezebb bejuttatni bizonyos helyekre, főleg, ha a zsinór ülő helyzetben beleakad a legkisebb pöcökbe is a hajón. Persze eljön majd az én időm is, egyelőre azonban csak gyakorlok és tapasztalok, és néha halat is fogok vele; de ha igazán tartalmasat akarok horgászni, előkapom a mini wobblereket. Na, de majd ha a domik a part melletti fák alatt szemezgetnek...
Közel három éve nem pergettem, szerencsére olyan ez, mint a biciklizés, elfelejteni nem lehet, és persze nem is kell hozzá sok ész. Csak dob az ember, oszt tekeri az orsót veszettül...
Legalábbis így képzeli el a dolgot egyik ismerősöm (nem véletlenül nem írtam "barátot", de még csak "havert" sem), a fenekező horgászat szerelmese és tanítója. Mondhatnám neki, hogy gyere, a kezedbe adok egy pergető botot a Dráván, fogj halat, de nem mondom, mert akkor vagyok nyugodt, ha az ilyen ember minimum ötven kilóméter távolságban van tőlem, mikor horgászok. Sajnos a nagy folyóvízi élet az ember fiát óhatatlanul is az embergyűlölet felé sodorja: nehéz megbocsátani, mikor a tökéletes idill és kakukkszó harmóniáját félbeszakítja a partról egy artikulátlan üvöltés.

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

No, de csapjunk a lovak, azaz az élmények közé, s bár sem eredményesség, sem elszántság szempontjából nem vehetem fel a versenyt Atyafival, azért igyekszem a nyomában evezni - képletesen és a valóságban egyaránt.
Csukák. Mindig a "námbör ván" lesz nálam a kroki, sunyi és kegyetlen természete ellenére (vagy éppen azért). Nagy szomorúságomra az élővízen ez a hal elég ritka (nincs oda ugye a sodró vízért), így kiöntésekben, csatornákban fogom keresni. Kis segítséggel ugyan, de ráakadtam már egy ilyenre, jót pecáztam benne, tökéletes alkalom volt, hogy letesztelgessek néhány felszíni legyet. Nincs csodálatosabb élmény, mint amikor valami jókora tolóhullámmal lecsapja a víz tetejéről a divert, az emberben megáll az ütő egy pillanatra. Ritka esemény, de ezeken a kis vizeken az éhező csukákra talán a legcélravezetőbb módszer lehet.

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

Balinok. Bármennyire szeretem is őket, de nem kényeztettek el idén. Balintalan vagyok. Azaz majdnem, jött néhány kisebb darab wobblerre és néhány nagyobbacska streamerre. Eszméletlenül húznak, igazi "botkikapós" rávágásokat produkálnak és még mindig kiismerhetetlenek. De még idén megfogok egy nagyot közülük, ha addig élek is. Viszont megfogtam életem első jászait, és egy csapásra beléjük szerettem. Bizony, talán jászt fogtam a legtöbbet a tavaszi hónapok alatt, de érdekes módon mindet pici wobblerekkel és hallegyekkel. Órákon keresztül dobáltam hatalmas jász-csordák közé a szebbnél szebb nedveseket, nimfákat, sőt, szárazlegyeket is, de rá sem bagóztak, csak a kishalakat ették. Ha nem a balin, akkor a jász fogja kivinni a maradék sérómat. 

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

Domolykók. Jöttek, de kevés. Talán az nem tetszett nekik, hogy néhány tesót megfüstöltünk és elfogyasztottunk Atyafival. Vagy a magas víz, esetleg a lehűlés. Finnyás banda. Állítólag majd a nagy melegben nyáron, a fák alól lehet kibányászni a legszebbeket. Állok elébe. Néhány sügérbe ellenben többször beleakadtam, kivétel nélkül darabos jószágok voltak. 

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

Ennyit a halakról, bár a horgászat elsődleges célja ugye maga a halfogás, a kajakos túrák mégis olyan tömény élményadaggal látnak el, hogy néha a horogra gondolni sincs időm. Homokpadokon nyargaló szarvasok, millió hanggal trillázó hajnalok, tábortüzek és táborhelyek, izzó parázson sült ételek, melyek íze a Természet lágy ölén még tökéletesebb.

jászkeszeg, domolykó, balin, csuka, sügér, műlegyezés, pergetés, streamer, nimfa

Rövid lesz ez az év, de előttem áll még egy egész élet, hogy lássam és kitapasztaljam, mi bujkál a Dráva titokzatos mosolya mögött és megfogjam a legnagyobb halait. 

Megjegyzések

  1. Ez a bejegyzés is megér egy misét :-)) jó lett nagyon! A hideg vízben én is azt tapasztaltam, hogy vízközt ólálkodtak és ritkán a sekélyben raboltak balinok...

    VálaszTörlés
  2. Nem baj, ha nem írsz olyan gyakran, ha az ilyen jóra sikerül!

    "Sajnos a nagy folyóvízi élet az ember fiát óhatatlanul is az embergyűlölet felé sodorja: nehéz megbocsátani, mikor a tökéletes idill és kakukkszó harmóniáját félbeszakítja a partról egy artikulátlan üvöltés."

    Nem csak a folyóvízi élet! Egyre kevésbé tudom elviselni az embereket, a hétköznapokon is, nemhogy a vízparton! Pedig a balatoni mólókon van elég kretén nekem elhiheted! De egyenlőre ez jutott, majd egyszer talán nekem is megadatik a kajakos szabadság, akkor aztán lesz nemulass a nyíltvizi halaknak!

    VálaszTörlés
  3. Köszi!
    Valószínűleg kezet foghatnánk e témában, legalábbis ahogy észrevettem, neked is kivan a rőzséd rendesen. :)
    Komolyan fontolgatjuk a családdal, hogy eladunk mindent és elhúzunk valami kis tanyára, önellátóként a városi bugrisok és kedvenc magyargyilkos kormányunk elől. De jó is lenne...!!

    VálaszTörlés
  4. sajnalattal hallom, hogy nem jott ertekelheto anyag a palyazatodra.. ellenben a felajanlast meg mindig tartom... ha van valami verseny/palyazat otleted a jovore nezvest

    VálaszTörlés
  5. Ötletem az rengeteg van, de a büdös életben nem írok ki pályázatot semmire. :)
    A felajánlást mindenesetre köszönöm, rendes dolog volt.

    VálaszTörlés
  6. Napokban gondolkodtam el ezen az antiszocialitás dolgon...aztán rájöttem a nagy okosságra. A partra lejutva még inkább humaisták leszünk, csak azt nem toleráljuk, ha az urbánus népség utánunk téved és nem képes levedleni a városban kényszerű-kelletlen (vagy önszántából) felvett stílust és normákat.
    Tény, horgászni nem azért megyek, hogy máshoz alkalmazkodjak :)

    VálaszTörlés
  7. Halkan megjegyzem, hogy én érdeklődtem a novella pályázat iránt, csak nem kaptam meg a kért információkat ezzel kapcsolatban. Tehát indultam volna. Nem azért mert hú de nagy novella író vagyok, hanem azért, hogy támogassam a kezdeményezést.
    Tehát lett volna induló, csak...

    A tanulság: "Ne ad fel soha, soha, soha."

    Ha jól értem a kajakos panaszkodik az írásban, hogy anyáznak a partról, amikor nem kerüli ki a horgászati szereléket és/vagy elbarmolja hajójával, csapkodásával a halakat.

    Nekem a minap egy 3-4 kg közti balinomat szúrt el egy kajakos barom, aki nem fért el a Nagy-Dunán és telibe neki ment a vékony szerelékkel, vízfelszínen, a partnál fárasztott halnak.
    Természetesen nem kért elnézést.A hal elment miatta. Ha tisztességes sport ember lett volna és csak 3 métert kerül, akkor kifárasztom a vékony cuccal. De pont beleszart az egészbe a rohadék.

    És ilyenkor jogos a légpuska a vízi világ rendjének helyreállítása érdekében.

    A horgászrend is úgy szól: A már parton horgászoktól olyan távolságban kell elhelyezkedni, hogy ne zavarjuk az ott lévőket.
    Ha egy kajakos, vagy kajakos horgász ezt nem hajlandó betartani, akkor szankcionálni kell ezt a fajta jogtalan támadást, mely valahol az agresszió egy fajtája.
    Szerintem.

    Üdv.
    I.J.


    Ui.
    Szép a jászkeszeg.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése